HKZ staat voor "Harmonisatie Kwaliteitszorg". Het is een standaard voor kwaliteitszorg in de gezondheidszorg. De standaard is bedoeld om te zorgen voor een efficiënte en effectieve kwaliteitszorg in zorginstellingen. HKZ is een erkende standaard in Nederland en wordt gebruikt door zorginstellingen als een hulpmiddel om de kwaliteit van hun zorg te verbeteren. De standaard is gebaseerd op ISO 9001 en is specifiek afgestemd op de gezondheidszorg. HKZ biedt een stappenplan waarmee zorginstellingen hun kwaliteitszorg kunnen structureren, verbeteren en borgen.
Het stappenplan bestaat uit de volgende stappen:
Door de implementatie van HKZ worden zorginstellingen in staat gesteld om de kwaliteit van de zorg te verbeteren en te borgen. Hierdoor worden patiënten beter beschermd tegen fouten en wordt de kwaliteit van de zorg verhoogd.
De implementatie van HKZ vereist wel een aanzienlijke inspanning van de zorginstellingen. Er moeten mensen worden aangewezen om verantwoordelijk te zijn voor de implementatie en er moeten middelen worden vrijgemaakt voor de uitvoering van de stappen in het stappenplan.
Als u meer wilt weten over HKZ en hoe het kan bijdragen aan de verbetering van de kwaliteit van uw zorg, neem dan gerust contact met ons op. Wij helpen u graag verder.
Valkuilen bij het opzetten en onderhouden van een HKZ-systeem
Door onze ervaring in de zorg zijn wij goed bekend met de valkuilen en kunnen u deskundig begeleiden bij het opzetten van een HKZ systeem. Neem vrijblijvend contact met ons op en we gaan u benaderen voor een kennismakingsgesprek.
Een HKZ certificaat is een bewijs aan cliënten, ketenpartners, financiers en omgeving dat de organisatie werk levert van goede kwaliteit en gericht is op continue verbetering.
HKZ eisen gaan over de structuren, systemen en processen die nodig zijn om het beleid te plannen, uit te voeren, te controleren of te verbeteren. Hierbij staat de cliënt centraal. De zorgverlener kent haar cliënten en hun wensen, behoeften en verwachtingen. Zij zijn het uitgangspunt voor het primaire proces van de organisatie. Ook kent de zorgverlener haar klanten en stakeholders. Een zorgverlener houdt rekening met hun eisen en verwachtingen. De eisen in HKZ norm hebben betrekking op het managen en de beleidscyclus van de organisatie als geheel. Het kwaliteitsmanagementsysteem is hierbij een instrument om het leren en verbeteren binnen de organisatie structureel te borgen en ondersteunen. Voor een goed werkend en certificeerbaar HKZ systeem zijn minimaal de volgende zaken nodig:
HKZ norm bestaat uit een algemeen organisatiedeel (rubrieken 4 t/m 9) en een sectorspecifiek deel (1 t/3, bijvoorbeeld Thuiszorg of GGZ).
Rubriek 4
De organisatie bepaalt welke interne en externe factoren van invloed zijn op het bereiken van haar doel, strategie en haar vermogen om de beoogde resultaten te behalen. Zij bepaalt daarbij ook de relevante wet- en regelgeving. De organisatie zorgt er voor dat zij kan voldoen aan de beweringen ten aanzien van zorg- en dienstverlening die zij aanbiedt.
De organisatie beschikt over een (meerjaren)beleid. Dit (meerjaren)beleid bevat de missie en de (zorg)visie van de organisatie; bevat de eisen van de klanten en relevante stakeholders en is gebaseerd op de beoordeling van de organisatie met betrekking tot de in- en externe factoren.
De organisatie bepaalt de processen die cruciaal zijn voor het behalen van de resultaten, het voldoen aan de eisen van klanten en stakeholders en relevante
wet- en regelgeving. Tevens bepaalt de organisatie de input en output van de processen en de interactie tussen verschillende processen.
De risico’s en kansen worden bepaald. De organisatie bepaalt vervolgens welke risico’s en mogelijkheden opgepakt moeten worden.
De directie toont leiderschap en betrokkenheid ten aanzien van de organisatie door er zorg voor te dragen dat de organisatie het kwaliteitsbeleid en de
kwaliteitsdoelstellingen opgesteld heeft in overeenstemming met de strategie en context van de organisatie; er zorg voor te dragen dat het kwaliteitsbeleid gecommuniceerd, begrepen en toegepast wordt binnen de organisatie; de verbeteringen te stimuleren; het overig management te ondersteunen om leiderschap te tonen; een cultuur te bevorderen waarin medewerkers gestimuleerd worden afwijkingen en mogelijkheden te melden, erover te communiceren en er van te leren.
De interne audits en directiebeoordeling worden periodiek uitgevoerd.
Rubriek 5
Rubriek 5 gaat over de afspraken die de organisatie maakt ten aanzien van het personeelsbeleid, competenties en kennis. Personeel met de juiste competenties en kennis is van doorslaggevend belang voor de kwaliteit van de zorg- en/of dienstverlening. Personeel moet in staat worden gesteld om competenties en kennis te onderhouden en uit te breiden. Belangrijk is dat personeel ook kan beschikken over binnen de organisatie aanwezige kennis.
Het opstellen van goed personeelsbeleid dat gerelateerd is aan onder meer het beleid van de organisatie, de cruciale processen en de kwaliteitsdoelen (rubriek 4) is daarom belangrijk. De organisatie meet en analyseert daarnaast regelmatig of het personeelsbeleid nog voldoet aan de eisen. Indien nodig worden er verbetermaatregelen genomen.
Rubriek 6
In rubriek 6 staan eisen met betrekking tot het actualiseren, verbeteren en vernieuwen van zorg- en/of dienstverlening. Hierbij gaat het om:
De organisatie moet ontwikkelingen in haar omgeving monitoren en nagaan of deze gevolgen hebben voor de eigen organisatie. Als dat zo is, zal de organisatie maatregelen moeten nemen om het aanbod bij te stellen. Als een organisatie geheel nieuwe producten ontwikkelt, moet dat gebeuren volgens de eisen in paragraaf 6.6. Als de organisatie niet structureel nieuwe producten ontwikkelt, kan dit thema beargumenteerd worden uitgesloten.
Rubriek 7
In de sector zorg en welzijn moeten zowel de omgeving en infrastructuur als de uitrusting aan specifieke eisen voldoen. Daar gaat deze rubriek over. Omgeving en infrastructuur moeten zodanig ingericht zijn dat zorg- en dienstverlening veilig, effectief en efficiënt kan worden uitgevoerd. De organisatie moet hiervoor de eisen bepalen. Wat betreft de uitrusting moet de organisatie letten op bijvoorbeeld de noodzaak van onderhoud door middel van onder andere controle, toetsing, en reparatie. De organisatie definieert wat nodig is ten aanzien van de noodzakelijke infrastructuur en omgeving zodat de continuïteit van de uitvoering van de zorg- en dienstverlening gewaarborgd is. De organisatie heeft daarbij ten minste aandacht voor sociale, psychologische en fysieke aspecten.
Rubriek 8
Rubriek 8 gaat over ingekochte en/of uitbestede producten, diensten en processen die cruciaal zijn voor de kwaliteit van de zorg- en/of dienstverlening. Van deze producten, diensten en processen is het van belang dat de inkoop en/of uitbesteding beheerst plaatsvindt. Inkoopopdrachten moeten heldere en ondubbelzinnige gegevens bevatten, of het nu gaat om eenmalige inkoop of herhaalde afname. Uitbesteding moet zodanig plaatsvinden dat de organisatie verantwoordelijkheid kan blijven dragen voor de kwaliteit van het uitbestede proces of de uitbestede dienst. De organisatie moet hiervoor criteria opstellen. Aan de hand van deze criteria worden zowel de inkoop en/of uitbesteding als de leverancier beoordeeld.
Rubriek 9
In rubriek 9 maakt de organisatie afspraken over het beheersen van gedocumenteerde informatie. De afspraken hebben betrekking op documenten en elektronische bestanden waarvan de organisatie bepaald heeft dat die onder de reikwijdte van het KMS vallen. De afspraken gaan bijvoorbeeld over hoe gedocumenteerde informatie ontwikkeld en geactualiseerd wordt en de beveiliging ervan.
Wij hebben meer dan 20 jaar ervaring in het succesvol begeleiden van organisaties naar een HKZ certificering. Bent u werkzaam in de Thuiszorg, Kraamzorg of GGZ en wilt u binnen een korte termijn een HKZ certificaat behalen waarmee u uw bedrijfsprocessen kunt verbeteren en/of een contract bij de zorgverzekeraar wilt verkrijgen? Dan bent u bij ons aan het juiste adres. Van HKZ voor Kleine Organisaties tot de volledige HKZ. Wij staan klaar om u te begeleiden naar de certificering!
Wij hanteren de volgende stappenplan om tot een succesvolle certificering te komen:
Heeft u een vraag? We staan voor u klaar. Stuur ons een bericht, dan nemen we direct contact met u op.
Bedankt voor uw bericht. We nemen binnen 24 uur contact met u op.
Oops, er ging iets mis. Probeer het opnieuw.